søndag 12. oktober 2014

Vinneren av Den tyske bokprisen 2014 er kåret!

Under åpningen av bokmessen i Frankfurt 6. oktober ble Den tyske bokprisen delt ut for tiende år på rad. I år var det tyskeren Lutz Seiler som fikk prisen for sin kritikerroste debutroman "Kruso."

"Kruso" var en av seks finalister på prisens kortliste. Thomas Hettche ("Pfaueninsel"), Angelika Klüssendorf ("April"), Gertrud Leutenegger ("Panischer Frühling"), Thomas Melle ("3000 Euro") og Heinrich Steinfest ("Der Allesforscher") var de andre nominerte til prisen for beste tyskspråklige roman. Årets vinner ble altså Seiler som i tillegg til heder og ære får 25 000 Euro i prispenger.

Seilers roman har et plot som jeg synes virker veldig interessant. Handlingen utspiller seg på øya Hiddensee ved Østensjøkysten sommeren 1989. Historisk sett er det bare få måneder til Berlinmuren faller. Hiddensee er et sted som tiltrekker seg særlinger, annerledestenkende og frihetssøkende. Hit kommer også øst-tyske flyktninger med håp om å komme seg over til Danmark og Sverige. På denne øya  utvikler det seg et spesielt vennskap mellom Edgard og Kruso som begge har opplevd store tap i livet. Historien om de to mennene spiller en viktig rolle i denne romanen.

Jeg har allerede bestilt boka, og jeg gleder meg til å starte lesingen

Forfatteren Lutz Seiler (Bildekilde Wiki.de)
Forfatter Lutz Seiler (1963-) debuterte i 1995 med diktsamlingen ”Berührt” og har utgitt en rekke dikt-, novelle- og essaysamlinger. ”Kruso” er hans første roman. I tillegg til Den tyske bokprisen har han blant annet mottatt den prestisjefylte Ingeborg-Bachmann-prisen, Fontane-prisen og Uwe-Johnson-prisen for sine verk.






Tidligere vinnere av den tyske bokprisen:

  • 2005: Es geht uns gut / Arno Geiger (Norsk utgave: Vi har det bra)
  • 2006: Die Habenichtse / Katharina Hacker
  • 2007: Die Mittagsfrau / Julia Franck (Norsk utgave: Linfruen)
  • 2008: Der Turm / Uwe Tellkamp (Norsk utgave: Tårnet)
  • 2009: Du stirbst nicht / Kathrin Schmidt (Norsk utgave: Du skal ikke dø)
  • 2010: Tauben fliegen auf / Melinda Nadj Abonji
  • 2011: In Zeiten des abnehmenden Lichts / Eugen Ruge (Norsk utgave: Når lyset svinner)
  • 2012: Landgericht / Ursula Krechel
  • 2013: Das Ungeheuer / Terézia Mor


6 kommentarer:

  1. Takk for informasjon om pris og bok. Denne må jeg se mer på, så noterer meg som lånebok på biblioteket.

    SvarSlett
  2. Så spennende bok! Kanskje den må leses? Ser jeg faktisk har lest tre tidligere vinnere, likt dem alle har jeg også :) Håper de oversetter denne også til norsk.
    Har du lest mange av de tidligere vinnerne?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal holde "følerne ute" om denne boka blir oversatt til norsk. Temaet (DDR) er i alle fall spennende nok! Jeg har "bare lest" to vinnere så langt - "Es geht uns guht" (2010) og "Når lyset svinner" (2011). Tellkamp er et "must," men her må det ryddes plass til mursteinslesning. Tyske prisvinnere er verdt å holde øye med. Det kommer mye bra derfra!

      Slett
    2. "Linfruen" likte jeg veldig godt husker jeg...dvs jeg likte egentlig alle bøkene godt (av de jeg har lest). Regner med du holder oss oppdatert da ;-)

      Slett
  3. Jag har börjat läsa, lånade hem boken dagen innan vinnaren annonserades ;)

    SvarSlett