torsdag 12. desember 2013

Skyggebilder av Storbritannia av Øivind Bratberg

  -Tradisjoner i en krisetid-

- EN REVOLVEROMTALE -


HVILKEN BOK?
Jeg har lest boka Skyggebilder av Storbritannia. Tradisjoner i en krisetid av Øivind Bratberg. Bratberg er statsviter med blant annet britisk politikk som spesialfelt. Han har en doktorgrad i emnet og jobber ved Universitetet i Oslo.


HVORFOR?
Det er flere grunner til at jeg fikk lyst til å lese denne boka. For det første har jeg virkelig fått øynene opp for sakprosa i år, og i 2013 har jeg lest mer sakprosa enn på mange år. For det andre er jeg veldig interessert i europeisk etterkrigshistorie. Selv om jeg ikke er spesielt anglofil (i den den engelske betydningen av ordet) er Storbritannia fortsatt toneangivende i Europa og verden. For det tredje er jeg utdannet statsviter selv, og dette var en fin anledning til å oppdatere meg på "fag".


I HVILKET FORMAT?
Jeg har lånt boka på biblioteket. Flotte Lørenskog bibliotek har det meste!


HVA HANDLER DEN OM?
I løpet av de siste ti-årene har Storbritannia gjennomgått store endringer. Disse endringene er av både økonomisk, sosial og politisk art og utfordrer landets institusjoner og samfunnsliv as we know it. I boka ser Bratberg nærmere på de mange utfordringene landet nå står ovenfor, og det er spesielt problemstillinger knyttet til økonomi, nasjonal autonomi og endrede samfunsstrukturer som trekkes frem og drøftes. Britenes historisk arv (koloni-tiden), parti-og valgsystemet, klassesamfunnet, innvandring og multikulturalisme, regionalisme og britenes ambivalente forhold til EU er noen av de mange temaene som diskuteres i boka.


HVA SYNES JEG?
Trenger du en rask oppdatering om hva som rører seg i britisk politikk og samfunnsliv om dagen? Da kan jeg absolutt anbefale Øivind Bratbergs bok! I løpet av knappe 200 sider får man en innsiktsfull og konsis analyse av strømningene i dagens Storbritannia. Innholdet i boka er rykende ferskt, og problemstillingene som drøftes er interessante og ikke minst relevante for å forstå landets utfordringer og mulige veivalg. Bratberg formidler stoffet på en god og strukturert måte. Det kommer godt med for boka har mange faktaopplysninger fordelt på få sider. Lesningen krever altså litt konsentrasjon. Dette er ingen nattbordsbok, med andre ord.


HVA VAR MEST INTERESSANT?
Bratberg skriver spennende og engasjerende om økonomiske prosesser og politiske veivalg, men personlig syntes jeg kapitlene om skotsk (og i noen grad walisisk) nasjonalisme og regionalisme var mest interessante. Disse temaene faller da også godt innenfor mitt interessefelt. I 2014 vil skottene i en folkeavstemming avgi et "ja" eller "nei" på spørsmålet "Should Scotland be an independent country?". Da jeg skrev bachelor-oppgave om skotsk nasjonalisme for over ti år siden var løsrivelse fra unionen et ganske fjernt scenario. Nå kan det derimot bli en realitet. Hvilke konsekvenser skotsk selvstendighet vil få for det videre samarbeidet med UK, NATO og EU er spørsmål som forfatteren diskuterer nærmere i denne boka.


TRIVIA:
Den skotske folkeavstemningen om uavhengighet har satt i gang en interessant flaggdebatt på de britiske øyer. En undersøkelse viser at 65 % av spurte briter mener det velkjente Union Jack bør byttes ut dersom skottene bestemmer seg for løsrivelse. Organisasjonen Flag Institute har i den forbindelse lansert en rekke flaggforslag som en mulig erstatter for det erkebriske unionsflagget.



3 kommentarer:

  1. Spennende! Jeg fikk faktisk lyst til å lese denne. GB er et sånn av/på tema for meg.
    Men regner med det er bra saker når du går god for den? Men er det en "vanskelig" bok?
    Handler den mest om "løsrivelse" ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også spent på hva du mener om boken til Eugen R. Jeg leste den da jeg egentlig skulle lese Theres (den ble litt spesiell). Så les, les...og blogg! :)

      Slett
    2. Når det gjelder innhold så er den skotsk nasjonalisme bare et av mange tema (men akk så spennende). Mye av fokuset i boka går på å beskrive hvordan det politiske landskapet, partiene og deres politikk har endret seg i årenes løp. Finanskrisen og andre utfordringer har tvunget frem endringer både hos de to store partiene. Dette visste jeg ikke så mye om, så det var interessant å bli litt oppdatert.

      Ellers er jeg ikke kommet så langt i Eugens bok enda. Jeg leser den på tysk, og det går litt sakte. Men jeg merker at det brygger opp til en god story! Jeg skal lese! Og blogge!

      Slett