torsdag 23. august 2012

Gustav Klimt (1862-1918)

Gustav Klimt "The Kiss" 1907-1908

Et kyss er ikke bare et kyss. Av og til, som i dette bildet, kan et kyss stoppe tiden. Husker du hvordan det føltes? Det er vanskelig å ikke la seg berøre av inderligheten i dette maleriet. Mannen og kvinnen smelter nesten sammen der de står innhyllet i gyldne farger, og det er vanskelig å skille de to kroppene fra hverandre i dette korte øyeblikket av nærhet. Bildet er både vart og sensuelt på samme tid, og rommer alt det usagte som dette kysset utstråler. Ett kyss er ikke bare et kyss. I dette maleriet blir kyssets mysterium eviggjort.
 
I år er det 150 siden den østerrikske maleren Gustav Klimt ble født. Kjenner du ikke maleren, så kjenner du sikkert til dette bildet. The Kiss er kanskje et av de mest kjente maleriene i verden. Det er ikonisk, på lik linje med Da Vincis "Mona Lisa" og Munchs "Skrik".

Klimt er nok mest kjent for sine forgylte malerier og portretter av Wiens overklasse. Mindre kjent er kanskje de flotte landskapsmaleriene og de flotte utsmykningene i universitets-bygningen og andre bygg rundt om i hovedstaden. Jeg studerte i Østerrike for flere år siden og var så heldig å se mange av bildene hans på nært hold. Gustav Kimt er ikke bare en spennende maler. Han levde også i en spennende tid. Dengang var Wien hovedstad i det store østerrikske-ungarske riket, et metropol og og en smeltedigel av ulike språk og nasjonaliteter. Dette var et miljø som brakte fram mange kjente forfattere og kunstnere.

Klimts 150-årsjubileum markeres med en stor utstilling i Wien hvor mange av de mest kjente verkene hans vises fram. I høst skal mannen min og jeg ved en tilfeldighet feire bryllupsdagen vår i nettopp Wien, og jeg kommer ikke til å la sjangsen gå fra meg når det gjelder å få med meg denne kunstbegivenheten.

Du kan lese mer om Gustav Klimt her og se flere av bildene hans her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar