søndag 15. juli 2012

En smakebit på søndag #28 Quiet av Susan Cain


En smakebit på søndag er en ukentlig bloggutfordring hos Marit på bloggen Flukten fra virkeligheten. Her oppfordres man til å gi en liten smakebit fra boken man holder på med akkurat nå og dele den med andre blogglesere. 

Jeg har ferie nå, hurra, og det er kjempegodt! Det betyr ikke at jeg får så mye mer tid til lesing, men det er herlig å ha hele bokofilia-familien samlet! Om en ukes tid drar vi til det store landet Syden, og det skal bli deilig å endelig få kjenne solen! Og ikke minst få litt avsetning på den enorme mengden med solkrem vi kjøpte inn før sommeren!

Det er ikke så ofte jeg leser populærvitenskapelige bøker, men akkurat nå holder jeg på med en kjempeinteressant bok i nettopp den sjangeren: Quiet: The Power of introverts in a world that can't stop talking av Susan Cain. Nikker du, som meg, gjenkjennende til tittelen? Da er kanskje dette også boka for deg?

I følge forskning har minst 1/3 av oss en såkalt introvert personlighetstype. Introverte personer er dem som foretrekker å lytte fremfor å snakke; å lese fremfor å feste; som selv skaper og kommer opp med nye ideer, men som ikke liker å fremheve seg selv og som foretrekker å jobbe på egenhånd fremfor i grupper. Forfatterens utgangspunkt er at mennesker med en introverte personlighetstype er en stor ressurs for (det amerikanske) samfunnet hvor den ekstroverte og utadrettede personlighetstypen har en tendens til å fremheves og dyrkes. Smakebiten er hentet fra lokasjon 293 på Kindelen:

"Introverts are drawn to the inner world of thougt and feeling, said Jung, extroverts to the external life of people and activities. Introverts focus on the meaning they make of the events swirling around them; extroverts plunge into the events themselves. Introverts recharge their batteries by being alone; extroverts need to charge when they don't socialize enough."

Boka er skrevet på et veldig lettfattelig engelsk. Så langt har den gitt interessante innblikk i forskningen på ulike personlighetstyper og eksempler på hvordan ulikhetene arter seg i praksis.

Alle ukens søndags-smakebiter finner du her. Kanskje du lar deg inspirere?

13 kommentarer:

  1. Tusen takk for smakebiten:-) Denne boken har jeg ikke hørt om men den vekket nysgjerrigheten min så denne skal sjekkes ut. Ha en fin kveld videre og ha en fortsatt fin ferie:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er i alle fall et spennende tema, Beate! Ha en kjempefin leseuke!

      Slett
  2. Visst nickar jag igenkännande :) Tack för smakbiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker boka veldig godt så langt, og det er mye og kjenne seg igjen i for dem som har et snev av introvertisme (om det er noe som heter det) i seg :)

      Slett
  3. Høres ut som en interessant bok!
    Innimellom er det greit å lese noe en ikke pleier :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig interessant bok så langt! Det har vært mye "heavy" lesning i det siste, så det er godt å endre lese-fokuset litt :)

      Slett
  4. Spennende spennende! Takker for smakebiten. Skal virkelig legge meg boken på minnet. Bon voyage til det store utland :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Merci :) Det skal bli deilig med litt ferie nå!

      Slett
  5. Interessant! Jeg elsker dette temaet, og som ekstrovert type gift med en introvert, vet jeg hvor viktig det er å la de introverte sette sitt preg på livet... Jeg hadde ikke klart meg uten han!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det som er så spennende med boka er at den ikke sier at den ene eller andre personlighetstypen er det rette. Begge har sine styrker, og kommer i mange ulike variasjoner.

      Morsomt at du nevner ekteskap, for i følge boka er introvert+ekstrovert en typisk kombinasjon. Jeg er en mer introvert type (med evne til å tilpasse seg situasjoner, en "evne" som boka også så fint beskriver) mens mannen er mer ekstrovert. Boka har gitt meg en a-ha-opplevelse når det gjelder å skjønne hvordan ekstroverte faktisk tenker - og hvorfor de handler slik de gjør:) Jeg tror også ekstroverte kan få en god forståelse for introvertes forhold til omverdenen og hvordan det styrer handlingene deres.

      Slett
    2. Der ble jeg engasjert, ja :)

      Slett
  6. Høres ut som en flott og interessant bok å lese:) Å lese om mennesker adferd og væremåte er alltid interessant:) Måtte notere denne ned siden jeg er et nysgjerrig vesen:) Takk for flott smakebit:) Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid interessant å lese bøker som gir en en bedre forståelse av verden! "Quiet..." er absolutt en slik bok! :)

      Slett